Vuosikokouskuuulumisia

Suomen griffonyhdistys ry:n vuosikokouksessa 25.3.2023 Hämeenlinnassa jäsenistö päätti ottaa käyttöön perinnöllisten vikojen ja sairauksien vastustamisohjelman (PEVISA) griffoneille 01.01.2024 alkaen.

Ohjelma sisältää pentujen rekisteröintiin vaikuttavia ehtoja terveystutkimuksista.

PEVISA-ohjelma Griffon Bruxellois, Griffon Belge ja Petit Brabançon -rotuisille koirille vuosille 2024–2028:

Pentujen vanhemmista pitää astutushetkellä olla voimassa oleva polvitarkastuslausunto.

Rekisteröinnin raja-arvo on polvilumpioluksaation aste 2, ja jos koiran tulos on aste 2, on se paritettava tuloksen 0 saaneen koiran kanssa. Virallisen polvilausunnon alaikäraja on 12 kuukautta. Alle kolme (3) vuotiaalle koiralle tehty tutkimus on voimassa kaksi (2) vuotta lausunnon saamisesta, jonka jälkeen se tulee uusia. Mikäli koira on tutkimushetkellä jo täyttänyt kolme (3) vuotta, ei tutkimusta tarvitse uusia.

Pentujen vanhemmista toisella pitää astutushetkellä olla hyväksytty kävelytestitulos. Virallisen kävelytestituloksen alaikäraja on 18 kuukautta. Alle kaksivuotiaalle koiralle tehty testi on voimassa vuoden. Ulkomaisia uroksia koskeva poikkeus: Voidaan rekisteröidä kaksi (2) pentuetta ilman Pevisa-vaatimuksia.

Muista vuosikokousasioista kuulet pian lisää jäsenkirjeessä.

-Hallitus