Griffonyhdistys järjesti kävelytestin Hakametsän eläinklinikalla sunnuntaina 4.2.

Pakkanen oli pirteissä lukemissa, kun kokoonnuimme laittamaan paikkoja kuntoon kävelijöitä varten. Radan rakentaminen oli kaikille osallistujille tuttua puuhaa, joten ripeästi saimme matot teipattua lattiaan ja paikat kuntoon osallistujia varten. Eläinlääkäri Sara Knuutila ohjeisti vielä toimihenkilöitä päivän tapahtumista ja sitten pääsimme hommiin.

Mukana oli ilahduttava määrä griffoneita omistajineen. Vuoden vaihteessa voimaan tullut Pevisa-ohjelma edellyttää pentueen toiselta vanhemmalta hyväksytyn kävelytestituloksen ja muutoksen voidaankin olettaa näkyvän tämän vuoden kävelytestien osallistujamäärissä. Testiä voi suositella kaikille griffoneille omistajineen, vaikka koiraa ei olisi tarkoitus käyttää jalostukseen. Vain näiden testitulosten avulla saamme tutkimustietoa rotujemme hengitysterveydestä.

Kävelytestiin osallistuminen on helppoa ja testejä järjestetään ympäri Suomea. Testejä järjestävät useat rotuyhdistykset ja tietoa niistä on saatavilla yhdistysten sivujen lisäksi mm. Facebookin BOAS-testit – tapahtumakalenterista (kävelytestit-kalenteri) tai Joukkotarkkipalstalta. Lisäksi yhdistyksen järjestämistä testeistä ilmoitetaan yhdistyksen koti- ja Facebook-sivuilla.

Ennen kävelyä tulee tehdä Omakoira-palvelussa lähete BOAS-testiin. Kävelytestiin osallistuminen vie aikaa
noin tunnin ja testi alkaa sydänkuuntelulla sekä lämmön mittauksella. Jos näissä tai koiran yleiskunnossa ei
havaita huomautettavaa, suoritetaan varsinainen kävelyosuus. Hakametsässä kävelytesti tapahtuu U:n muotoisella radalla ja griffoneilla kävelyn hyväksyttävään suoritukseen on aikaa 12 minuuttia.

Kävelytestin aikana koira kulkee yhdessä kävelyttäjän kanssa 1 kilometrin matkan. Suorituksen loppupuolella eläinlääkäri kuuntelee koiran hengitysäänet, jotka raportoidaan testilomakkeella. Välittömästi suorituksen jälkeen tapahtuu lämpöjen mittaaminen ja alkaa 15 minuutin palautumisaika.

Palautumisajan jälkeen koiran lämpö mitataan vielä kolmannen kerran ja tehdään toinen sydänkuuntelu. Testiin kuuluu myös kuonon mittaus ja sierainten arviointi. Nämä merkitään testilomakkeelle yhdessä kävelytestin tuloksen kanssa. Viralliset tulokset löytyvät Kennelliiton jalostustietojärjestelmästä koiran tiedoista.

Kävelytestiin osallistuminen saattaa jännittää, mutta se on turhaa. Osa koirista tylsistyy kiertämään samaa rataa ja alkaa keksiä oheistoimintaa. Lelujen tai makupalojen käyttö kävelyn aikana ei ole kiellettyä, mutta kokemus on osoittanut sen pääsääntöisesti turhaksi. Kävelyttäjän iloinen juttelu koiralle auttaa useimmissa tapauksissa. Jossain tapauksissa koira kulkee paremmin vieraan ihmisen kuin omistajan kanssa. Kävelyttäjän käyttäminen on mahdollista myös siinä tilanteessa, että itse ei pysty koiran kanssa matkaa kävelemään.

Tähänkin saa apuja toimihenkilöiltä, jotka ovat paikalla testissä. Asiasta on hyvä mainita jo testiä varattaessa. Päivän päätteeksi meillä oli koossa erinomaisten tulosten lisäksi joukko väsyneitä talkoilijoita. Päivän aikana tarvittiin tarkkuutta, aikataulujen järjestelemistä, sopeutumista yllättäviin tilanteisiin ja nopeaa reagointia. Kaikesta selvittiin ja lopuksi suunniteltiin jo seuraavaa testiä. Puitteet ovat hyvät, eläinlääkäri asiantunteva
ja koirat omistajineen parhaita mahdollisia, joten mikäpä näitä järjestäessä.

Kiitokset kaikille osapuolille mukavasta päivästä! Näissä merkeissä palataan pian asiaan.

PS: Se mitä me tiedämme rodun hengitysterveydestä ei ole se mitä muut tietävät. Näitä tuloksia tarvitaan vielä paljon ennen kuin ymmärrys lisääntyy. Ehkä vielä jonain päivänä griffonit saadaan pois BOAS- testattavien listalta, mutta siihen tarvitaan kilometrejä.

Kuluvan vuoden puolella on kirjattu hyväksyttyjä BOAS-testejä brabanconeille 11, bruxeille 2 kpl ja belgeille
3 kpl. Vastaavasti vuoden 2023 aikana hyväksyttyjä BOAS-testejä suoritti 4 belgeä, 6 bruxia ja 10
brabanconia. Alkuvuosi näyttää hyvältä sen suhteen, että saamme aiempaa laajemmin tutkittua tietoa
rotujemme hengitysterveydestä.