CAVALIERIEN, GRIFFONEIDEN JA PIENIKOKOISTEN (< 5kg) KOIRIEN KALLONAUKILE- JA SYRINGOMYEALIATUTKIMUS YLIOPISTOLLISESSA ELÄINSAIRAALASSA 2023-2024

Kallonaukileita esiintyy yleisesti aikuisilla Chihuahuoilla, ja ne ovat suurempia ja monilukuisempia niillä koirilla, joilla on joko oireileva tai oireeton syringomyelia ja jotka ovat pienikokoisia. Tämän tutkimuksen tarkoitus on selvittää, esiintyykö kallonaukileita myös muissa syringomyelialle alttiissa tai pienikokoisissa roduissa.

Tutkimukseen etsitään:

Etsimme tutkimukseen kaikenikäisiä cavaliereja, griffoneita sekä alle 5kg painavia, kaikenrotuisia koiria, joilla on Chiari-tyyppiselle epämuodostumalle ja syringomyelialle tyypillisiä oireita, kuten pään rapsuttelua tai hankaamista, ilmarapsuttelua, vingahtelua tai muita kipuun liittyviä oireita, kuten esimerkiksi niskan kosketusarkuutta.

Lisäksi etsimme tutkimukseemme terveitä, vähintään 3 vuotta täyttäneitä cavaliereja, griffoneita sekä alle 5kg painavia, kaikenrotuisia koiria, joilla ei ole mitään edellä mainittuja oireita tai kroonisia sairauksia.

Tutkimukseen osallistuville koirille tehdään Yliopistollisessa eläinsairaalassa yleistutkimus sekä neurologinen tutkimus. Lisäksi ne nukutetaan pään ja kaularangan magneettikuvausta sekä pään viipalekuvausta varten. Oireilevien koirien tutkimus kustantaa noin 400 euroa ja oireettomien koirien noin 280 euroa. Kuvat soveltuvat lähetettäväksi Kennelliiton syringomyelialausuntoa varten.

Lisätietoja tutkimuksesta ja koirasi soveltuvuudesta tutkimukseen antaa

ELT, Dipl.ECVN (neurologia) Anna-Mariam Kiviranta, anna-mariam.kiviranta@helsinki.fi